Primarul General, Gabriela Firea, a participat la Palatul Parlamentului, la Forumul “Deseurile – de la pierdere la resursa. Obiective pentru Romania”

Primarul General, Gabriela Firea, a participat astazi la Palatul Parlamentului, la Forumul “Deseurile – de la pierdere la resursa. Obiective pentru Romania”, unde a prezentat obiectivele Primariei Capitalei, referitoare la reducerea aglomeratiei in trafic, incurajarea transportului alternativ si colectarea selectiva a deseurilor.

Primarul General, Gabriela Firea: Primaria Capitalei va demara, in scurt timp, la propunerea Green Group, un program de colectare selectiva a deseurilor, in baza unui Acord de Parteneriat Voluntar, semnat astazi, care presupune ca oricand ni se pot alatura alte organizatii interesate.  Concret, pe raza Bucurestiului vor fi instalate, pentru inceput, un numar de 50 de puncte de colectare a deseurilor, parte din ele complet automatizate, iar celelalte deservite de operatori, care vor prelua de la cetateni deseurile deja sortate, oferind in schimbul acestora stimulente in numerar sau vouchere de reduceri la marii retaileri. Acest sistem prezinta numeroase avantaje, de la stimularea colectarii selective, la trasabilitate si transportul in siguranta catre procesatori. De asemenea, autoritatea locala va beneficia de raportari precise si autorizate privind cantitatile de deseuri reciclate, in scopul indeplinirii cotelor asumate”.

 

Strategia de dezvoltare si functionare a serviciului de salubrizare va fi imbunatita

In cadrul Forumului, Edilul Sef a reamintint ca CGMB a aprobat ‘Strategia de dezvoltare si functionare pe termen mediu si lung a serviciului public de salubrizare in Municipiul Bucuresti’. In capitolul “Managementul integrat al deseurilor” sunt stabilite directiile de actiune privind gestiunea deseurilor din Municipiul Bucuresti. Printre acestea se numara si:

1. implementarea unui sistem de colectare integrata si transport, bazat pe minim 4 containere si anume:

– deseuri biodegradabile,

– deseuri de hartie-carton,

– mase plastice

– deseuri de sticla/ metal.

2. dotarea noilor ansambluri de locuinte cu sisteme ingropate/semiingropate pentru colectarea separata a deseurilor.

3. Pentru stimularea colectarii separate a deseurilor, pana in anul 2025 se vor lua masuri pentru ca la actualele “ghene de gunoi” sa ramana in folosinta numai camera de la parterul blocului care va fi amenajata corespunzator pentru colectarea separata a deseurilor.

De asemenea, Primarul General a anunatat ca: „in completarea acestei strategii, vom incerca o schimbare de paradigma in colectarea selectiva a deseurilor, care pana acum s-a facut de catre asociatiile de transfer de responsabilitate, pe baza implicarii voluntare a cetatenilor in aceasta actiune”.

 

Un nou sistem de management al calitatii aerului

„Nu este suficient sa recunoastem ca exista poluare in Bucuresti. Este de datoria noastra, a autoritatii locale, sa monitorizam in permanenta nivelul de noxe din oras, nu doar cu titlu de informare, ci si pentru a putea lua, in timp util, masurile necesare. De aceea vom implementa in perioada urmatoare un sistem operational pentru managementul calitatii aerului, cu ajutorul caruia vom putea cunoaste in timp real nivelurile de concentratii de poluanti atmosferici si vom putea emite informari/alarmari ale populatiei. De asemenea vom avea la dispozitie o baza de date proprie de calitate a aerului care ne  va permite sa punem in aplicare planurile de actiuni pe termen scurt in conformitate cu obligatiile ce revin Consiliului General al Municipiului Bucuresti conform Legii 104/2011″, a declarat Gabriela Firea.

Sistemul operativ informational va fi alcatuit din: 25 de statii  de monitorizare fixe amplasate in zonele de trafic intens, zonele industriale, zonele de parcuri si agrement, unitati de invatamant, spitale etc, dotate cu analizoare pentru  masurarea principalior  poluanti atmosferici: pulberi in suspensie, oxizi de azot, amoniac, compusi organici volatili, dioxid de sulf si hidrogen sulfurat.

– 9 statii relocabile  amplasate in special in zona santierelor de constructii.

– 20 de echipamente pentru masurari indicative amplasate pe mijloacele de transport in comun pentru monitorizare poluantilor in trafic.

– sistem  de  teletransmisie  date,  unitati    de  calcul  si  stocare  a  datelor, softurile aferente,  panouri  de afisaj  stradal,  cu  ajutorul  caruia  sa  se  poata   urmari evolutiaconcentratiilorpoluantiloremisi de  sursele mobile si fixe.

 

Prioritate pentru transportul public si cel nepoluant

Referitor la traficul rutier, Primarul General a declarat ca „traficul este principala sursa de poluare si de aceea avem un plan de actiune in urma caruia sa acordam prioritate transportului public si celui ecologic, prin masuri care descurajeaza traficul auto, concomitent cu masuri de stimulare pentru cei care aleg mijloace alternative. A fost publicat in SEAP anuntul privind licitatia pentru achizitionarea a 400 de autobuze moderne, euro 6. Ofertele pot fi depuse pama pe 16 august, iar data limita pentru evaluare este 11 septembrie. Programul de innoire a parcului auto al RATB va continua cu achizitia a 100 de tramvaie, 100 de troleibuze si 100 de autobuze electrice, pentru care sunt in curs de elaborare caietele de sarcini, acestea urmand a fi transmise la ANAP pentru verificari pana la finalul acestei luni”.

 

Se va propune suplimentarea numarului de vouchere pentru biciclete

In ceea ce priveste incurajarea transportului cu bicicleta, Primarul General a explicat ca Municipalitatea a demarat luna trecuta, „proiectul Biciclisti in Bucuresti’ prin care ne-am propus sa stimulam transportul cu mijloace alternative, prin acordarea unui numar de 5000 de vouchere cu valoarea nominala de 500 de leicare vor putea fi folosite la achizitia de biciclete si mijloace de transport nepoluante pe doua roti. Proiectul a fost foarte bine primit de bucuresteni, astfel incat in primele doua zile de inscrieri au fost primite in jur de 30.000 de cereri, dintre care 4.200 depuse fizic la registratura, iar restul trimise prin e-mail, care se afla acum in plin proces de inregistrare. Pana la sfarsitul acestei saptamani vor fi terminate verificarile pentru primii 5.000 de inscrisi, care vor primi voucherele in cursul acestei luni, iar la urmatoarea sedinta a Consiliului General vom propune suplimentarea numarului de vouchere, pentru toti cei care s-au inscris. Programul va continua si in anul viitor”.

 

Dezvoltarea infrastructurii pentru biciclete

Programul Operational Regional 2014 – 2020 cu finalizare 2023, are o axa relevanta pentru transport in Regiunea de dezvoltare Bucuresti– Ilfov: Axa Prioritara 3 – Sprijinirea tranzitiei catre o economie cu emisii scazute de carbon are o alocare totala pentru Bucuresti-Ilfov, de aprox 150 milioane Euro si va finanta dezvoltarea modurilor durabile de transport urban.

Planul de Mobilitate Urbana Durabila Bucuresti – Ilfov, aprobat de Consiliul General al Capitalei si de Consiliul Judetean Ilfov include propuneri detaliate de proiecte care sa duca la incurajareautilizarii bicicletei si, in prima etapa de infiintare a retelei utilitare pentru biciclete, pe termen scurt, vor fi dezvoltate 12 proiecte, care insumeaza aproximativ 60 km in zonele cele mai importante.

A aparut Ghidul de Finantare, iar proiectele pot fi depuse in perioada 20 sept 2017 – 20 martie 2018. In acest sens a inceput deja intocmirea studiilor de fezabilitate pentru urmatoarele trasee:

1.      Calea Victoriei: Calea Victoriei – Splaiul Independentei (0,6 km)

2.      Traseu prin Bucuresti: Piata Unirii – Piata Victoriei (3,3 km)

3.      Traseu pentru cumparaturi: Piata Victoriei – Baneasa (6,5 km)

4.      Traseu de agrement: Piata Unirii – Mihai Bravu (3 km)

5.      Traseu catre scoala: Universitate – Doamna Ghica (6 km)

6.      Traseu catre birou: Doamna Ghica – Pipera (6,3 km)

7.      De-a lungul Dambovitei: Sos. Virtutii – Piata Unirii (5,6 km) (corelare cu proiect „coridor

verde”, in lungul Damboviƫei)

8.      Traseu Est: Piata Unirii – 1 Decembrie (6 km)

9.      Traseu catre Gara: Basarab – Piata Romana (2,4 km)

10.    Centrul orasului – Smart City I: Piata Unirii – Sos. Alexandriei (5,2 km)

11.    Centrul orasului – Smart City II: Sos. Alexandriei – Magurele (6,2 km)

12.    Bucuresti – Ilfov: Soseaua de centura – Voluntari – Doamna Ghica (7 km)

Etapa 2- Termen mediu – Dezvoltarea restului retelei regionale de aproximativ 200 km infrastructura pentru biciclete de interconectare.

Sursa: PMB

This entry was posted in Gestionarea Deseurilor and tagged . Bookmark the permalink.

Comments are closed.